Veel gestelde vragen
FAQ
We begrijpen dat het kopen van een nieuwbouwwoning veel vragen kan oproepen. Om je zo goed mogelijk te helpen, hebben we hieronder de antwoorden verzameld op de meest voorkomende vragen rondom dit project. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!
De voorbereiding van het nieuwbouwproject is in volle gang. Tijdens een pre-sale laten wij je kennismaken met de verschillende woningtypes binnen een bandbreedte koopsom (van/tot prijs). Er wordt in deze fase hard gewerkt aan de definitieve afronding van het plan. Samen met de aannemer worden de details voor materiaalkeuze en de bouwkosten inzichtelijk gemaakt. Een prima moment voor belangstellenden om zich te oriënteren en goed voor te bereiden op de definitieve start verkoop. Tijdens de pre-sale kun je je online inschrijven op één of meerdere bouwnummers en hierbij je voorkeur aangeven.
Wanneer je je wilt inschrijven voor een woning is het goed om je goed voor te bereiden. Welke woning sluit het beste aan bij mijn woonwensen? Wat is mijn budget? Om te weten in welke prijsklasse je een woning kunt kopen en welke maandlast hierbij hoort, raden wij u aan om in het voortraject al een afspraak te maken met een hypotheekadviseur. Dit kan via een van de verkopende makelaars: Gaba Hypotheken 026-4435555 of Het Hypotheekhuis 026-3842777. Wanneer je in het bezit bent van een koopwoning is het ook raadzaam om te weten wat - bij gelijkblijvende marktomstandigheden - de opbrengst van jouw woning zou kunnen zijn en hoe de verkoop in zijn werk gaat. Het spreekt voor zich dat je ook hiervoor een afspraak kunt maken bij een van de verkopende makelaars.
Voor een definitieve inschrijving vragen wij je een financiële check aan te leveren. Dit is een verklaring van jouw geldverstrekker of tussenpersoon waaruit blijkt dat jouw financiële situatie past bij de aankoop van de woning van je voorkeur.
De waarde van jouw woning kan belangrijk zijn voor het verkrijgen van een hypotheek. Mocht je deze waarde op voorhand willen weten dan is het mogelijk om bij één van de verkopende makelaars een waardebepaling aan te vragen. Hiervoor maken zij graag een afspraak met je.
Via de projectwebsite www.hethofzevenaar.nl kan je je online inschrijven als belangstellende. In de pre-sale kan je ook al je voorkeuren voor bouwnummers aangeven. Zodra de definitieve verkoop start dient iedere kandidaat dit opnieuw te doen. Bij de definitieve inschrijving kan je één of meerdere bouwnummers aangeven die je voorkeur hebben. Je kan tevens een volgorde in deze voorkeur aangeven. Alleen volledig ingevulde online inschrijfformulieren tellen mee als inschrijving. Je ontvangt na de inschrijving een bevestiging per e-mail. Per (toekomstig) huishouden is slechts één inschrijving toegestaan, dubbele inschrijvingen worden uitgesloten. Alle aanvragen binnen de inschrijfperiode maken evenveel kans op toewijzing. Wij gaan er vanuit dat je op het moment van inschrijving een financiële toets hebt gedaan om te bepalen of het voor jou financieel haalbaar is.
Na het sluiten van de inschrijfperiode worden alle gegevens van de inschrijfformulieren verzameld en door ons gecontroleerd. Vervolgens worden de woningen digitaal toegewezen. Wij streven er naar om iedereen zo snel mogelijk na sluitingsdatum te informeren over de uitkomst van de toewijzing. Is er geen woning aan jou toegewezen, dan word je automatisch op de reservelijst geplaatst.
Dat is goed nieuws! Je wordt uitgenodigd voor een verkoopgesprek met een van de verkopende makelaars. In dit gesprek worden de (voorlopige) verkooptekeningen en alle bijbehorende verkoopdocumenten zorgvuldig met je doorgenomen. Alle verkoopdocumenten hebben wij verzameld in een uitgebreide verkoopmap. Denk hierbij aan de technische omschrijving, de meer-/minderwerklijst, etc. Heb je nog geen financieel adviesgesprek gedaan, dan adviseren we je dit snel te doen.
Een optie houdt in dat het bouwnummer tot 1 kalenderweek na de afspraak voor jou wordt gereserveerd. Een optie verplicht je nog tot niets en is kosteloos. In deze optieperiode kan je uitzoeken of je definitief over wilt gaan tot aankoop van de woning. Uiteraard beantwoorden wij jouw vragen graag zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen. Past de woning toch niet bij jouw woonwensen dan wordt de optie geannuleerd.
Bij nieuwbouw zijn er geen kosten (k.k.), maar is de koopsom vrij op naam (V.O.N.). Een koopsom vrij op naam betekent dat je koopt inclusief belasting (21% BTW) en inclusief bijkomende kosten zoals:
- Grondkosten;
- Bouwkosten, inclusief loon- en materiaalkostenstijging;
- Kosten van architect en overige adviseurs;
- Aanleg- en aansluitkosten van water, elektra en riolering;
- Aanlegkosten telefoon en kabel;
- Gemeentelijke leges;
- Notariskosten voor de aankoop van je woning;
- Omzetbelasting (nu 21%; eventuele wettelijke wijzigingen van dit BTW-tarief worden aan je doorberekend);
- Kosten Waarborgcertificaat SWK.
De kosten die niet in de V.O.N. prijs zitten zijn onder andere:
- Kosten voor eventueel meerwerk;
- Abonnee- en aansluitkosten voor telefoon, internet en kabel;
- De afsluitprovisie en notaris- en kadasterkosten voor je hypotheek;
- Kosten voor het aanvragen van hypotheekgarantie;
- Renteverlies tijdens de bouw;
De koopsom is exclusief keuken.
De koopsom is inclusief sanitair en tegelwerk. Uiteraard ben je vrij om dit aan te passen naar eigen wens. In dat geval wordt het standaard verrekend met de keuzes die je gemaakt hebt.
De woningen worden gebouwd onder de BENG regelgeving. Dat wil zeggen dat de woningen volledig voldoen aan de huidige (strenge) wetgeving rondom duurzaam bouwen en worden opgeleverd met een energielabel A+++. Naast het feit dat de woningen volledig gasloos zijn, zijn de woningen voorzien van hoogwaardige isolatie, triple HR+++ glas en erg goede kierdichting. Daarnaast zijn de woningen standaard voorzien van PV-panelen.
Wij zullen bij de kopers de persoonlijke gegevens opvragen zodat de contractstukken kunnen worden opgemaakt. Dit zijn twee overeenkomsten, te weten; een koopovereenkomst voor de grond- en een aannemingsovereenkomst voor de bouw van het huis. Deze stukken ontvangt een koper - ter voorbereiding op het ondertekenen van deze stukken - per mail. Tijdens een afspraak zal de makelaar deze stukken met kopers doornemen en een toelichting geven op een aantal belangrijke onderdelen. Als koper akkoord gaat met de inhoud wordt de overeenkomst (digitaal) ondertekend.
Voor de bouwnummers 21 t/m 30 en 45 t/m 49 geldt een zelfbewoningsplicht. Dit betekent dat de koper de woning gedurende een periode van 5 jaar (na juridische levering van het verkochte) zelf moet bewonen, eventueel samen met een partner en/of gezinsleden. Verhuur of verkoop van de woning is niet toegestaan gedurende deze periode. Er kunnen echter uitzonderingen worden gemaakt, bijvoorbeeld in bijzondere situaties. De makelaar zal de situaties waarin afgeweken kan worden van de verplichting tot zelfbewoning nader kunnen toelichten. Deze maatregel is bedoeld om speculatie en doorverkoop te voorkomen en om te zorgen dat de woningen beschikbaar zijn en blijven voor mensen die er daadwerkelijk zelf willen wonen.
In de overeenkomsten staat altijd voor de koper een voorbehoud financiering. Gedurende twee maanden nadat de overeenkomsten getekend zijn heeft een koper de tijd om zijn/haar financiering rond te maken. Mocht dit onverhoopt niet lukken dan kan een koper – door een gewaarmerkte afwijzingsbrief van een geldverstrekker - de overeenkomsten ontbinden.
Dit zijn voorwaarden die van toepassing zijn voor de verkoper. Het plan wordt definitief als aan deze voorwaarden door verkoop voldaan is. De termijn die hiervoor staat is over het algemeen 9 maanden. Enkele voorbeelden van voorwaarden zijn:
- Definitieve bouwvergunning;
- SWK bevestigt de garantie op uw woning;
- Er moet 70% van het totaal aantal woningen verkocht zijn;
- De locatie moet bouwrijp zijn.
Zodra de opschortende voorwaarden zijn vervallen ontvang je van ons per post hiervan een bevestiging, de zogenaamde ‘hoerabrief’. Hierin staat vermeld tot welke datum je de gelegenheid krijgt om (rentevrij) naar de notaris te gaan voor de grondoverdracht (akte van levering) en hypotheekakte. Nadat je deze brief hebt ontvangen, word je uitgenodigd door de notaris voor het passeren van de akte van levering. Een feestelijk moment, want na ondertekening van de aktes ben je officieel eigenaar van de grond.
De bouwtijd is afhankelijk van vele factoren, echter kan je uitgaan van een bouwtijd van circa 14 maanden nadat de bouw daadwerkelijk gestart is.